fredag 17 december 2010

Galet, ba?

Det här med ljudeffekter i filmer har vi alla stött på. I den bristande utvecklingen inom ljud för pappersmagasin så har vi istället nått fram till uttryck som får leva som substitut för att förmedla kraften av dessa oartikulerade ljud. Som om vi vore blinda så har man även kunnat se det i vissa namnkunniga tv-serier, inte minst Batman. De klassiska "Smack" och "Baaang" är för de allra flesta några vedertagna så kallade onomatopoetiska ord.
Men kanske finns det utrymme för några tillägg inom onomatopoesin. Jag läser en väns text jag fick för 5 minuter sen och blir förbryllad.

"å igår ba kommer han in med en brud, man ba aah men kul liksom, asså på riktigt, så ba ere typ hans flickvän eller nåt? för då skulle dom sitta o typ pussas o greja, man ba asså vad e grejen? "

Kanske är "ba" ett inandningsljud som är viktigt att förmedla? Det är något slags frustrerad andning vi har att göra med. Det är givetvis min vilda gissning. Men kanske tänker jag helt fel.. ba... Jag är rädd att jag blivit gammal... ba..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar